10 Februari 2010

SKIM KIFALAH UNTUK RAKYAT KEDAH


Oleh : NIK NURUL NADZIRAH NIK MD ZABARI

ALOR SETAR – Kerajaan Negeri Kedah membuktikan keprihatinanya dengan memperkenalkan Skim Kafalah bagi membantu rakyat yang kurang bernasib baik tanpa mengira agama, bangsa, umur dan fahaman politik. Ia menjamin hak keistimewaan rakyat negeri ini dengan sejajar dengan slogan “Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua”.

Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, kerajaan negeri telah memperuntukkan wang sejumlah RM3.6 juta untuk melaksanakan program Skim Kafalah Kedah bagi tahun 2010. Program ini mensasarkan golongan miskin yang berpendapatan perkapita RM180 ke bawah atau pendapatan seluruh isi rumah RM720 ke bawah.

Menurutnya, keluarga miskin yang layak dan mengikuti garis panduan e-Sinar di mana penerima sumbangan adalah rakyat Kedah yang berdaftar di bawah program e-Sinar.

Selain itu, kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM500 kepada waris secara tunai dan pemberiannya hanya sekali sahaja setiap satu kematian, ini adalah bagi mengelakkan tuntutan bertindih waris yang lain.

Jika sebelum ini kerajaan negeri memperkenalkan Skim Kifalah, namun kini namanya ditukar kepada Kafalah kerana bertepatan dengan sebutan Bahasa Arab.

Kata beliau, penukaran ini dilakukan bagi menepati sebutan asalnya kerana tidak mahu rakyat terkeliru namun matlamat asal skim ini tetap sama bagi membantu golongan berpendapatan rendah membiayai kos pengurusan jenazah.

“Kerajaan negeri sentiasa memberi perhatian yang serius untuk meningkatkan skim-skim bantuan bagi membolehkan bantuan kepada golongan yang memerlukan disalurkan dengan lebih berdaya maju.

“Saya berharap agar semua pihak dapat bersama-sama berganding bahu dengan lebih erat bagi meneruskan usaha meningkatkan ekonomi warga miskin agar mereka memperolehi manfaat kesejahteraan bersama,” katanya di Majlis Pelancaran Skim Kafalah Kedah di Dewan Sri Negeri Wisma Darul Aman.