22 Mei 2010

TUGAS PENGHULU MACAM WAKIL RAKYAT..


JITRA – Peranan penghulu adalah dilihat sama dengan wakil rakyat dalam melaksanakan pentadbiran pembangunan kerajaan kepada rakyat.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Pembangunan Luar Bandar dan Basmi Kemiskinan, YB Dato’ Ir Phahrolrazi Md Zawawi menegaskan bahawa tindakan kerajaan negeri memperkasakan institusi penghulu supaya lebih berperanan dan dilihat penting dalam melaksanakan tugas kerajaan.

“Penghulu merupakan agen kerajaan di peringkat akar umbi, merupakan yang terakhir dalam sistem pentadbiran kerajaan yang rasmi, iaitu yang hampir dengan rakyat.

“Dalam perkhidmatan awam di Kedah sejak dahulu kagi, institusi penghulu merupakan institusi yang wujud lebih awal dalam menjalankan pentadbiran kerajaan, apabila kedatangan penjajah, mereka telah mengubah sistem pentadbiran.

“Namun, penghulu terus relevan dan penting dalam sistem pentadbiran kita, ini dapat dilihat di mana apabila rakyat hadapi masalah, mereka akan cari penghulu sebagai rujukan, jadi tugas penghulu hampir-hampir sama dengan peranan wakil rakyat,” katanya sewaktu berucap mewakili Menteri Besar, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak merasmikan mesyuarat agung Persatuan Penghulu/Penggawa Negeri Kedah di Bustani Hotel, di sini.

Menurut beliau, jawatankuasa mukim yang dipengerusikan oleh penghulu dapat digerakkan bersama Majlis Ketua Kampung/Komuniti dalam memastikan rakyat mempunyai tempat untuk mengadu dalam mengatasi masalah yang mereka hadapi.

“Diharap penghulu dan ketua kampung atau komuniti dapat bekerjasama dalam membantu menyelesaikan masalah rakyat, pemasalahan ini seterusnya dibawa ke peringkat daerah bagi tindakan susulan diambil,” ujar beliau.

Tambah beliau, penghulu perlu memahami perbezaan antara pentadbiran kerajaan negeri dan persekutuan yang termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri.