03 Disember 2009

MKK perlu tingkatkan aktiviti basmi kemiskinan


ALOR SETAR – Kerajaan negeri sentiasa berusaha mencari peluang-peluang industri, pekerjaan, perniagaan serta meningkatkan kemasukan pelabur ke dalam negeri dalam usaha menyediakan pelbagai ruang menambah pendapatan untuk faedah seluruh rakyat.nggira agama, bangsa serta fahaman politik, di mana sistem perlu demokrasi diamalkan.

Kerajaan berperanan sebagai perancang dan pelaksana, namun rakyat perlu menyiapkan diri dengan pengetahuan dan kemahiran untuk mengambil kesempatan daripada pembangunan yang dijalankan.

Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah, YB. Dato’ Haji Ir. Phahrolrazi Haji Zawawi memberi nasihat sedemikian pada Seminar Pengukuhan Majlis Ketua Kampung / Ketua Komuniti Peringkat Daerah Kota Setar 2009 yang diadakan di Dewan Majlis Bandaraya Alor Setar.

“Adalah menjadi tanggungjawab ketua kampung memastikan penduduk kampung bawah seliaannya tingkatkan pendapatan mereka bagi memastikan langkah membasmi kemiskinan dapat ditingkatkan.

“Kita (ketua kampung) boleh buat program dengan kerjasama jabatan-jabatan kerajaan yang ada untuk tingkatkan pendapatan penduduk kampung.

“Kita juga perlu pastikan penduduk kampung khususnya, ambil peluang atas pembangunan yang kerajaan wujud melaui pelaburan yang dibawa masuk, industri, pekerjaan, jika tak ambil peluang ini, orang luar yang datang ke Kedah bekerja di sini, buat sewa rumah, buka kedai dan sebagainya.

“Kerajaan boleh buat perancangan, tetapi kita yang perlu ambil kesempatan ini, kita (kerajaan) tak bagi duit secara langsung, itu bukan cara kerajaan sekarang, kita nak bina rakyat yang berdikari, punya keupayaan sendiri, bersedia untuk bekerja daripada ekonomi negeri Kedah yang sedang membangun sekarang,” jelas beliau.

Tambah beliau, ketua kampung atau ketua komuniti yang merupakan pemimpin di akar umbi dalam sistem pentadbiran kerajaan akan terus memberi khidmat kepada rakyat tanpa menggira agama, bangsa serta fahaman politik, di mana sistem perlu demokrasi diamalkan
(Sumber Warta Kedah)