26 November 2009

PERUTUSAN `EIDUL ADHA 1430 DARI ADUN JENERI



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh.

Sempena dengan `Eidul Adha kali ini, saya Hj Yahya Abdullah, ADUN N24 Jeneri, Sik Kedah bersama keluarga mengucapkan `Selamat Edul Adha, Maaf Zahir Batin'. Semoga `Eidul Adha 1430 ini membawa berkat kepada kita semua, InsyaAllah.

`Eidul Adha atau hari raya korban ini sebenarnya lebih besar ertinya dan lebih tinggi nilai darjatnya berbanding dengan `Eidul Fitri. Nikmat `Eidul Adha akan menusuk disanubari kita sekiranya kita berusaha memahami dan menghayati konsep, falsafah dan pengajaran di sebalik ibadat haji dan korban dalam erti kata yang lebih luas. Jangan jadikan semangat pengorbanan dan penyatuan ummah ini hanya sekadar bermusim, ibarat datang dan perginya musim haji itu sendiri setiap saban tahun.

Umat Islam dituntut supaya sentiasa bergandingan tangan, bermuafakat dan saling bantu-membantu tidak kira waktu senang mahupun susah. Tinggalkan segala perbezaan dan elakkan perbalahan sesama sendiri. Hal ini begitu penting sekali agar kita semua menjadi umat yang bersatu padu dan kuat demi membela nasib saudara seagama yang memerlukan. Semoga Eidul Adha kali ini mendatangkan keinsafan dan membawa erti pengorbanan yang lebih besar buat umat Islam seterusnya, insya-Allah.

Wassalam.